آدینه دلبران

آدینه دلبران
 
قالب وبلاگ
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آدینه دلبران و آدرس adineyedelbaran.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





طراح قالب

بیجار گروس(تبریز كوچك) آذربایجان:

 

بیجار گروس همینک وسیعترین و پرآب ترین منطقه استان کردستان میباشد و به انبار غله آذربایجان نیز مشهور است. در این منطقه چهار رود پرآب به نامهای « قزل اوزن »، « قمچی چای» ، « اوزون دره»، « تلوار» وجود دارد. اکثر مردم این شهرستان مسلمان و ۹۰% شیعه و ۱۰% سنی هستند .

 

http://s1.picofile.com/azerulduz/Pictures/tabrizpetrochem/mataleb/bijar-qorve/BIJAR-QAMICHAY.jpg
http://s1.picofile.com/azerulduz/Pictures/tabrizpetrochem/mataleb/bijar-qorve/BIJAR-QAMICHAY2.jpg
كتیبه  قمچقای بیجار بخشی از اسناد تاریخی آذربایجان
در سال 1296 ه.ق با قحطی بزرگی که در تبریز و آذربایجان به وقوع پیوست، در این هنگام بدستور « امیر نظام گروسی» حاکم وقت بیجار، دهها خروار گندم از گروس به تبریز منتقل گردید و مردم تبریز را از قحطی و مرگ رهانید به همین علت از این تاریخ به بعد « بیجار گروس» را حتی « تبریز کوچک» نیز نامیده اند.

http://s1.picofile.com/azerulduz/Pictures/tabrizpetrochem/mataleb/bijar-qorve/bijar-ev.jpg

 

 

عمارت حسین خان قیزی در روستای قزیل علی

 

 

http://s1.picofile.com/azerulduz/Pictures/tabrizpetrochem/mataleb/bijar-qorve/bijar-ev2.jpg

 

 

امام زاده ای در خسرو آباد در مسیر بیجار به قروه

مهمترین آثار تاریخی بیجار نیز عبارتند از قلعه بزرگ قم چقا، پل تاریخی صلوات آباد، بنای سنگی اوچ گنبد، مسجد تاریخی خسروآباد، تیمچه حاج شهباز خان ، تیمچه امیر تومان متعلق به دوره صفویه، زیارتگاه حمزه عرب، پنجه علی، آثار سد خاکی جعفر آباد، تپه نجف آباد، مقبره آ یت الله فاضل گروسی و قلعه های تاریخی بسیار و مقابر و امامزاده هایی چون سید مسیب سید شکر، مقبره صاحبه، گنبد پیر صالح، مقبره سید خضر از جمله اماکن و آثار تاریخی مو جود در شهرستان بیجار هستند و جمعا" حدود 60 اثر باستانی و تاریخی در آ ن شناسایی شده اند .

 

 

http://s1.picofile.com/azerulduz/Pictures/tabrizpetrochem/mataleb/bijar-qorve/bijar-korpu.jpg
پل صلوات آباد در مسیر بیجار به تیكان تپه(تکاب)- آذربایجان غربی

از مساجد بیجار می توان مسا جد قا ئم، جامع بازار، امیرالمو منین، سید ا لشهدا ء، امام رضا، فاطمیه، ابوالفضل، موسی ابن جعفر، حضرت محمد ص، امام حسن، وحسینیه شهر را نام برد.

 

Antique Bidjar turkish Rug 41997

http://s1.picofile.com/azerulduz/Pictures/tabrizpetrochem/mataleb/bijar-qorve/antique_bidjar.jpg

 

فرش گروس فرشی آذربایجانی(ترك)
قطعه شعری از شاعر بیجاری كه مردم بیجار در مواقع مختلف آن را زمزمه می كنند
چنگ الماسین یئلی اسدی
آجىسی دوغرادی
کسدی
حاجامات آلمایین بسدی
قان آپاردی حالدان منی
ایراق سالدی ائلدن منی

قروه گروس آذربایجان:

 

http://s1.picofile.com/azerulduz/Pictures/tabrizpetrochem/mataleb/bijar-qorve/qorve.jpg
سنگ نگاره های قروه بخشی از تاریخ آذربایجان

قروه (قوروا) شهری سردسیر در شمال غربی همدان و بر سر راه همدان بوده و در ٩٠ كیلومتری شرق مركز استان سنندج در دشتی وسیع قرار دارد. مركز حكومت این شهر در گذشته روستای قصلان (٧) بوده است. قرار گرفتن‌ در مسیر راه‌ ارتباطی‌ شرق‌ به‌ غرب‌ در طول جادة سنندج به طرف همدان سبب‌ توسعه‌ ‌و آبادی‌ قروه (قوروا) شده است. عوامل‌ موثر در پیدایش‌ این‌ شهر، چشمه‌ های جوشان‌ آب معدنی و گرم (قاینارجا، ایسسی سو و ایلیجالار) در شمال‌ آن، رودهای‌ متعدد و دشت‌ حاصل‌خیزی‌ است كه امروز هم آنرا به یكی از مراكز توریستی آزربایجان تبدیل نموده اند. رودخانه های معروف این شهرستان "آجی چای"، "ازون" (اوزون) و "طهماسب قلی" (تاهماسب قولو) كه آب آنها وارد رود بزرگ قزل اوزن می شود هستند.

قروه به دلیل شرایط خاص زمین ساختی و چشمه های آب گرم و معدنی خود، مورد توجه مسافرین و گردشگران است. از مراكز دیدنی این بخش از آزربایجان، میتوان به پل فرهادآباد، مقبره‌ شیدای‌ نازار، بقعه‌ باباگرگر (باباقورقور - دده قورخود)، حمام‌ قصلان (قاسیلان)‌، و آثار صخره‌ای‌ فرهادتاش (فرهاد داشی)‌، چشمه‌ وینسار و باباگرگر (باباقورقور - دده قورخود) اشاره نمود. همه این مناطق، آزربایجانی و ترك نشین میباشند

 

نام های تركی مناطق اطراف قروه:

 

 دلبران(تالپیران)  آختاتار (آغ تاتار)، جان باغی (چان باغی)، قوری چای (قورو چای)، گوجه كند (گؤیجه كند)، گزل قایه (قیزیل قایا)، گیلكلو (گیله كلی)، چمقلو (چوماقلی)، قشلاق (قیشلاق)، قرآغل (قارا آغیل)، اوج بلاغ (اوچ بولاق)، بایتمر (بای دمیر)، یمق (یاماق)، قزلجه كند (قیزیلجا كند)، مالوجه (مالیجا)، علی وردی كریم آباد (علی وئردی)، یكه چای (یئكه چای)، یالقوز آغاج (یالقیز آغاج)، بابا گرگر (دده قورخوت)، باغلوجه (باغلیجا)، بهارلو (باهارلی)، داش كسن (داش كسه ن)، قوجاق، قصلان (قاسیلان)، باشماق، شاه قلی (شاه قولو)، چاغر بلاغ (چاغیر بولاق)، قره بلاغ (قارابولاق)، شاه بلاغی (شاه بولاغی)، نیاز بلاغ (نییاز بولاق)، قاملو (قاملی)، قره بلاغ (قارابولاق) خان، آق داغ، ساری گونئی، ...

بقعه باباگرگر (بابا قورقور یاتیری)


در این محل چشمه‌های آهك‌ساز فراوان، برجستگی‌هایی به وجود آورده‌اند كه مشهورترین آنها «اژدها» با حدود ٣٠٠ متر طول ٥ متر ارتفاع و پهنایی بین ٤ تا ٧ متر نام دارد. هر اندازه ارتفاع آن افزایش یافته، پهنای شكاف آن نیز به علت رسوب‌گذاری جدید تنگ‌تر شده است. در شرق و شمال شرقی اژدها چند برجستگی در جهات مختلف، اما كوچكتر از آن وجود دارد كه محل شكاف خروج آب هنوز در وسط آن به چشم می‌خورد. این برجستگی‌های كوچكتر را دست‌های اژدها می‌نامند. در چندین نقطه آب از شكاف زمین بیرون می‌آید و حفره‌های خروج گاز آن نیز فعال است. طعم آب آن شور و تلخ و گویا برای امراض سوداوی و جلدی مفید است.

در فاصله دو كیلومتری این محل و در مسیر روستاهای «دلبران» (تالپیران) و «قصلان» (قاسیلان) "زیارتگاه بابا گرگر" منسوب به امامزاده سیدجلال الدین دیده می شود كه به گفته اهالی از نوادگان امام باقر (ع) است. این بقعه از دیدنی‌های شهرستان قروه و امامزاده‌ی معتبری است كه در روستای باباگرگر (گورگور) و در شهرستان قروه (قوروا) آزربایجان واقع شده است. امام زاده باباگرگر مکان مذهبی معتبری است كه به باوه گرگر نیز مشهور است.

مدفن این امام زاده بر صخره سنگی بلندی حاصل از آب ها و گازهای معدنی ساخته شده است. مقبره امامزاده از چند بخش تشكیل یافته، اتاق اصلی و گنبدی شكل آن در بخش جنوبی و اتاق های دیگر در ضلع شرقی جای دارد. ورودی بنا به صورت دیوارچینی از خشت و قلوه است و پوشش چوبی دارد و اتاق مقبره دارای گنبدی شلجمی است. در ساخت گنبد از سنگ های لاشه ای محلی روی پایه های خشتی و سنگی استفاده شده است. این بقعه دارای تزئینات خاصی نیست. تاریخ دقیق ساخت بقعه مشخص نیست، ولی به نظر می رسد كه پیش از دوره حاكمیت دولت تركی-آزربایجانی قاجار و توسط معماران محلی ساخته شده باشد.

 

دنیز بولاغی: چشمه‌آب معدنی بابا گرگر

 

در ١٨ كیلومتری‌شمال‌شرقی‌شهرستان‌قروه (قوروا)‌، در روستای‌باباگرگر، در فاصله چند صد متری این مدفن چشمه‌ای‌جوشان‌همیشه‌می‌خروشد كه‌به‌آن‌"دنگز" (دهنز، دكنز) می‌گویند كه یكی از مهمترین چشمه های آب معدنی آزربایجان (قرار گرفته در تركیب استان فعلی كردستان) است. "تنگیز" لغتی در تركی باستان به معنای رودخانه بزرگ، دریاچه و دریا بوده، معادل آن در تركی نو، "دنیز" (در تركی چوواشی، "تنگیر") میباشد.

آب‌این‌ چشمه‌كه از دل زمین می جوشد،‌در استخری‌عمیق‌و مدور به‌محیط ‌٢٠٠ متر جمع‌می‌شود و منظره جالبی ایجاد می كند. این‌آب به‌علت‌وجود املاح‌معدنی‌به‌ویژه‌گوگرد رنگ‌آن‌مایل‌به‌سرخ‌است‌و در بعضی‌مواقع‌به‌رنگ‌زرد مایل‌به‌نارنجی لیمویی‌در می‌آید. این نوع آب ها از دسته آب های كلرو بیكربناته مخلوط گازدار و دارای طعم مخصوصی اند و در تركیب خود انیدرید كربنیك داشته و آرام بخش هستند و ظاهرا برای برخی بیماری های دستگاه گوارش مانند سوء تغذیه و نیز راشیتیسم‌و درمان‌تورم‌امراض‌سودایی‌و پوستی‌بسیار موثر اند. علاوه بر اینها چشمه آب تلخ پیرصالح در محدوده شهرستان بیجار (بایجار) برای درمان بیماریهای رماتیسمی مفید است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 29 آبان 1392برچسب:, ] [ 18:46 ] [ ستاد نماز جمعه شهر دلبران ]
.: Weblog Themes By Salehon.ir :.
درباره وبلاگ

به وب سایت ستاد برگزاری نماز جمعه دلبران خوش آمدید
آرشيو مطالب
تير 1394
خرداد 1394 ارديبهشت 1394 فروردين 1394 اسفند 1393 بهمن 1393 دی 1393 آذر 1393 آبان 1393 مهر 1393 شهريور 1393 مرداد 1393 تير 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392
حمایت می کنیم

جهت دریافت برنامه های رادیو افسران کلیک کنید

امکانات وب